لا يحق لأحد ادعاء امتلاك الحقيقة المطلقة فضلا عن احتكارها..
وإن من أعظم ما ابتليت به المجتمعات البشرية منذ فجر تأسيسها هو خروج أقوام يدعون امتلاك الحقيقة بل واحتكارها دون غيرهم، ويستغلون امتلاكهم أو احتكارهم للحقيقة المزعومة في قيادة مجتمعاتهم لما يخدم أهدافهم ويحقق أغراضهم ويعزز سيادتهم ويمكنهم من البقاء في سدة الرئاسة والقيادة والزعامة بأي صورة من .صورها بدون منازع لهم في ذلك
وحقيقة إن أبعد ما قد يتوصل إليه البشر بأفهامهم هي الحقيقة النسبية التي تكون حقيقة في ظرف وزمان ومكان ولا تكون حقيقة في غيرها،
وحقيقة إنه ما من وسيلة للتوصل إلى الحقيقة في ظرفها وزمانها ومكانها إلا المعرفة، ولا تنال المعرفة إلا بإعمال الفكر واستعمال الحواس ودراسة الظواهر المحيطة، ولا يمكن الوصول إلا ذلك بدون السؤال.
وقد حاول محتكرو المعرفة والحقيقة على امتداد التاريخ مصادرة حق الآخرين في السؤال والاستفهام، بالترغيب والترهيب والتنفير وحتى التكفير.
لأن السؤال يستحضر جوابا، والجواب قد يؤدي إلى الشك في أهلية الوضع القائم للاستمرار وهذا ما لا يريده من يريدون للجموع أن تسير وراء قادتها وهم يرفعون شعار أحد أهم زعمائهم الفكريين : "ما أريكم إلا ما أرى وما أهديكم إلا سبيل الرشاد". ونحن هنا في منصتنا هذه لا ندعي احتكار الحقيقة ،بل ولسنا ندعي امتلاكها أصلا، ولكننا ندعي امتلاك ترسانة من الأسئلة تبدأ بـ"علاش" ولا تنتهي عند "امتى وكيف ووين".
نسأل السؤال ونسعى للوصول إلى إجابته، وندعوك في ورقاتنا ومقالاتنا وكتاباتنا التحليلية والنقدية إلى توجيه أسئلتك أنت والبحث عن إجابات لها لتصل إلى معرفة تؤهلك لصياغة نسختك من الحقيقة النسبية، سنبحث ونقرأ ونسأل معا الأسئلة التي يجب أن تسأل.
وندعوك وأنت تغوص في عمق أعمالنا أن لا تأخذ الحقيقة من عندنا فنحن كما أسلفنا لا ندعي امتلاكها بل نبحث عنها معا، فلا تنس وأنت تقرأ أسئلتنا وترى أجوبتنا أن تنتقدها وتحللها وتقول لنا عنها وعن غيرها (علاش؟).
No one has the right to claim possession of the absolute truth, let alone a monopoly on it.
One of the greatest plagues that plagued human societies since the dawn of their establishment is the emergence of people who claim to own the truth and even monopolize it without others and take advantage of their possession or monopoly of the alleged truth in the leadership of their societies to serve their goals and achieve their purposes and enhance their sovereignty and enable them to remain at the helm of the presidency, administration, and leadership in any way. Its pictures are undisputed for them
The farthest humans can reach with their understanding is the relative truth that is true in a circumstance, time, and place and is not valid in others.
And the truth is that there is no way to reach the fact in its circumstance, time, and place except knowledge, and knowledge can only be obtained through the realization of thought, the use of the senses, and the study of the surrounding phenomena, and it is only possible to reach that without asking.
Throughout history, the monopolists of knowledge and truth have attempted to confiscate the right of others to question by means of enticement, intimidation, alienation, and even blasphemy.
Because the question evokes an answer, and the answer may lead to doubt about the eligibility of the existing situation to continue, and this is what those who want the masses to follow their leaders do not want while raising the slogan of one of their most important intellectual leaders: “I only show you what I see, and I only guide you to the path of guidance.” Here on our platform, we do not claim to monopolize the truth, and we do not even claim to own it, but we claim to have an arsenal of questions that begin with “Why” and do not end at “When, how, and where.”
We ask the question and seek to reach its answer. We invite you in our papers, articles, and analytical and critical writings to direct your questions and search for answers to them to acquire knowledge that qualifies you to formulate your version of the relative truth. We will explore, read and ask together the questions that you should ask.
We invite you, as you delve deeper into our work, not to take the truth from us, as we, as we have said, do not claim to possess it. Still, rather we search for it together, so do not forget, as you read our questions and see our answers, to criticize and analyze them and tell us about them and others (Why?).